Blog

شرح دروس رشته هوشبری

شرح دروس رشته هوشبری(بیهوشی)

هوشبری چیست؟

رشته هوشبری یکی از شاخه های علوم پیراپزشکی است و کاملا با رشته بیهوشی فرق دارد. در رشته هوشبری دانشجویان هوشبری می آموزند که چطور با استفاده از ابزار و تجهیزات بیهوشی زیر نظر متخصص بیهوشی اقدام به بیهوش کردن کامل بیمار، اندازه گیری گازهای موجود در خون افراد و تنظیم آن ها، تجویز آرامبخش های مختلف ، انجام بیهوشی منطقه ای، مراقبت های قلبی و تنفسی در طول بیهوشی بیمار، و بیدار کردن او بعد از عمل را انجام دهند. 

وظایف هوشبری
  • اطمینان یافتن از سالم بودن و کارآیی دستگاه ها و تجهیزات بیهوشی قبل از شروع هر شیفت کاری (شامل دستگاه های بیهوشی، ساکشن، مانیتورینگ، پالس اکسیمتر و …) و گزارش هرگونه نقصی یا خرابی به سرپرستار
  • اطلاع از داروهای موردنیاز و امکانات بیهوشی موجود و گزارش مواد ناکافی و یا کمبودها
  • آماده کردن کلیه دستگاه ها و لوازم موردنیاز بیهوشی بر طبق لیست عمل جراحی
  • آماده کردن و ضدعفونی کلیه وسایل مربوط به بیهوشی جهت استفاده مجدد
  • کمک و همکاری با پزشک در به هوش آوردن بیمار، کنترل علایم حیاتی و گزارش موارد غیرطبیعی، کنترل بیمار از نظر بازگشت عکس العمل ها و رفلکس ها و ورود به مرحله هوشیاری، محافظت از سر و اندام تنفسی فوقانی در حین انتقال بیمار از تخت عمل به برانکارد، کمک به حفظ پوزیشن و پوشش بیمار در انتقال به ریکاوری
  • بررسی بیمار از نظر احتیاج به دستگاه تنفس مصنوعی همچنین بررسی وضعیت بیمار از نظر گازهای خونی در بخش های مراقبت های ویژه
  • مشورت با پزشک متخصص بیهوشی و تصمیم‌گیری در مورد نوع بیهوشی (عمومی، ناحیه‌ای) با توجه به وضعیت بیمار و نتایج آزمایشات به‌عمل آمده
  • کنترل داروهای مخدر و بیهوشی موجود و داروهای مصرف شده و ثبت آن در پرونده
  • آگاه کردن بیمار از مراحل بیهوشی و ارائه مراقبت های جسمی و روحی
  • آشنایی و آگاهی کامل با تکنیک های نوین کاری و داروهای بیهوشی
  • همکاری و کمک در نظارت بر وسایل بیهوشی بعد از عمل، در پایان روز و به طور هفتگی
رشته هوشبری برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویان رشته هوشبری باید از روابط عمومی خوبی برخوردار باشند و بتوانند به درستی بیمار را از روند بیهوشی خود باخبر سازند. همچنین آن ها باید پرطاقت باشند و تحمل مشاهده صحنه های ناخوشایند و خونریزی را داشته باشند؛ چرا که در اتاق عمل مشغول به کار هستند.

از آن جایی دستیاران هوشبری زیر نظر متخصص بیهوشی هستند باید تابع نظرات متخصص بیهوشی باشد و بدون دستور او کاری را انجام دهد.

مزایا و معایب هوشبری

یکی از مزیت های رشته هوشبری اینست که باوجود اینکه کارشناس هوشبر در اتاق عمل حضور دارد و شاهد عمل است، کاری تمیز تر از رشته هایی مثل پرستاری و پزشکی دارد و از آلودگی های احتمالی در اتاق عمل در امان است.

همچنین این رشته برای کسانی که رویای پزشک شدن را دارند اما رتبه مناسب را نیاورده اند، مناسب است. محیط کار هوشبران در اتاق عمل است و به دور از هیاهو و شلوغی است.

اما یکی از بزرگترین عیب های این رشته استرس و اضطراب بالای آن است و هوشبران پابه پای سایر پرسنل اتاق عمل نگران وضع بیمار هستند؛ چراکه با جان انسان ها سروکار دارند. علاوه بر این حقوق هوشبری نیز پایین است که باعث نارضایتی هوشبران می شود.

بازار کار و درآمد رشته هوشبری

فارغ التحصیلان هوشبری می توانند در هرجایی که نیاز به بیهوشی بیماران است مشغول به کار شوند؛ پس می توان گفت محیط کاری آن ها بیمارستان ها، مراکز درمانی، کلینیک ها، درمانگاه های دولتی و خصوصی است. با وجود این که همه ی تیم های پزشکی در اتاق عمل نیاز به دستیار هوشبری دارند، می توان گفت این رشته از بازار کار نسبتا خوبی برخوردار است.

 کارشناسان هوشبری متناسب با حجم کار و اضطرابی که متحمل می شوند در مقایسه با سایر رشته های پزشکی، حقوق دریافتی کمی دارند. درآمد رشته هوشبری به طور متوسط با درنظرگرفتن اضافه کار ۴ میلیون تومان است.

نکته: کارشناسان هوشبری نمی توانند به طور مستقل فعالیت کنند و حتما باید زیر نظر متخصص بیهوشی باشند.

برای دانلود شرح دروس انگلیسی این رشته فقط کافیست روی لینک زیر کلیک کرده و فایل کورس دیسکریپشن خود را بسازید و پس از پرداخت مبلغ دانلود نمایید.
از قابلیت های جذاب سیستم تولید فایل ما میتوان به موارد زیر اشاره کرد :